De Abortuskliniek

Zelfbeschikkingsrecht van de vrouw centraal

Waar staat onze abortuskliniek voor

Bij een ongewenste zwangerschap kan je terecht bij abortuskliniek Vrouwen Medisch Centrum in Den Bosch.

Onze missie is voor alle vrouwen veilige en professionele abortushulpverlening aan te bieden, waarbij het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw centraal staat.

In de kliniek wordt abortushulpverlening en anticonceptiezorg voortkomend uit abortushulpverlening aangeboden. Vanuit een persoonlijke benadering levert de kliniek zorg op een, vanuit cliënten perspectief, hoog niveau. Er wordt gewerkt conform de Richtlijnen van het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGvA) met uitsluitend NGvA geregistreerde artsen. De verpleegkundigen zijn geaccrediteerd op het gebied van besluitvormingsgesprekken.

De kliniek biedt begeleiding m.b.t. psychosociale hulp, nazorg en eventuele verwijzing naar een andere kliniek.

 

Zorgaanbod

In de abortuskliniek wordt abortushulpverlening en anticonceptiezorg voortkomend uit abortushulpverlening aangeboden. Preventieve zorg op het gebied van anticonceptie, seksuologie en Soa’s zal op hetzelfde adres worden aangeboden door andere zorgaanbieders.

 

Anonimiteit

De gehele procedure valt onder het medisch beroepsgeheim, wat inhoudt dat wij nooit zonder jouw toestemming informatie geven over het verblijf in de kliniek. Binnen onze kliniek is jouw privacy gewaarborgd. Jouw huisarts of ziektekostenverzekeraar worden niet door ons op de hoogte gebracht van jouw bezoek aan VMC. Ook versturen we geen post naar jouw huisadres.

 

Klachtenregeling

Externe, onafhankelijke klachtenbehandeling

Wij proberen zo goed mogelijk voor je te zorgen. Toch kan het gebeuren dat je hierover niet tevreden bent. Je kunt ons dit laten weten. Je kunt jouw vraag of klacht voorleggen aan het onafhankelijke Klachtenloket Zorg. Een medewerker van het Klachtenloket probeert jouw klacht met informatie en advies op te lossen en kan je in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die kan bemiddelen tussen jou en ons, zodat we samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden. Je bereikt het Klachtenloket Zorg gemakkelijk door te bellen met het telefoonnummer 070-3105392. Dat kan van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. Of stuur een mail naar info@klachtenloketzorg.nl. Voor meer informatie kun je kijken op de website van het Klachtenloket Zorg.

 

De Geschillencommissie

Je kunt ook een klacht indienen bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. Jouw klacht wordt dan een geschil. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt jouw geschil en je ontvangt een bindende uitspraak. Dat betekent dat jij en wij ons aan de uitspraak moeten houden en niet in hoger beroep tegen de uitspraak kunnen gaan. Voor meer informatie kun je kijken op: www.degeschillencommissiezorg.nl.

 

Wil je een vraag stellen?

Afspraak maken

Voor het maken van een afspraak in onze abortuskliniek kun je contact met ons opnemen van maandag t/m vrijdag van 08.30u tot 16.30u en op zaterdag van 09.00u tot 13.00u op telefoonnummer 073 - 200 10 70. Vanuit het buitenland is ons nummer +31 73 – 200 10 70. Wij zullen je vragen naar je Burgerservicenummer (BSN). Dit staat vermeld op je paspoort, ID-kaart, rijbewijs of zorgpas. Het is dus handig dit nummer bij de hand te hebben.   

 

MEENEMEN:

  • verwijsbrief van de huisarts (als je deze hebt)
  • bloedgroepkaart (als je deze hebt)
  • ID-bewijs
  • zorgpas van jouw ziektekostenverzekeraar (of een uittreksel basisregistratie personen (BRP), verkrijgbaar in je gemeente)

Géén kinderen of huisdieren meenemen!